Dynasty tietopalvelu Haku RSS Luumäen kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://dynastyjulkaisu.luumaki.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://dynastyjulkaisu.luumaki.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kunnanhallitus
Pöytäkirja 25.09.2023/Pykälä 151



 

Sivistystoimenjohtajan palkan korottaminen

 

Khall 05.06.2023 § 91 

 

 

Valmistelija Kunnanjohtaja Risto Alaheikka

 puh. 050 070 0249

 etunimi.sukunimi@luumaki.fi

 

Hyvinvoivat ja terveet asukkaat ovat hyvinvoivan kunnan ja alueellisen yhteistyön perusta. Hyvinvointijohtamiseen tarvitaan selkeä johtamis-järjestelmä ja selkeästi nimetyt vastuut. Ylin johto vastaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä sekä kunnassa että maakunnassa (STM).

Kunnan tulee

  • Nimetä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen vastuutahot.
  • Asettaa strategisessa suunnittelussa tavoitteet ja määriteltävä toimenpiteet.
  • Arvioida ja ottaa huomioon päätösten ja ratkaisujen vaikutukset ihmisten hyvinvointiin ja terveyteen väestöryhmittäin.
  • Seurata asukkaittensa hyvinvointia ja terveyttä ja niihin vaikuttavia tekijöitä alueittain ja väestöryhmittäin.
  • Valmistella hyvinvointikertomus ja -suunnitelma valtuustokausittain.
  • Seurata ja arvioida toteutettuja toimenpiteitä ja raportoida niistä vuosittain valtuustolle.
  • Edistettävä järjestöjen toimintaedellytyksiä ja vaikutusmahdollisuuksia.

 

Kunnissa ja hyvinvointialueilla on oltava olla pysyviä tahoja, jotka edistävät hyvinvointia ja terveyttä. Tällaisia tahoja ovat muun muassa kuntien hyvinvointityöryhmät sekä kunnassa toimivat hyvinvointikoordinaattorit tai vastaavat nimetyt henkilöt.

 

Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen tavoitteet ovat muun muassa kaventaa hyvinvointi- ja terveyseroja ja hillitä kustannusten kasvua. Hyvinvointialueiden ja kuntien yhteistyössä painopiste on hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä, mikä vähentää tarvetta sosiaali- ja terveyden-huollon palveluihin.

 

Asukkaiden yhdenvertaisuus ja osallisuus ovat tärkeitä tavoitteita:

  • Palveluiden pitää olla kaikkien saavutettavia ja asiakaslähtöisiä.
  • Hallinnon täytyy edistää asukkaiden mahdollisuuksia ja oikeuksia vaikuttaa ja osallistua kunnan ja hyvinvointialueen toimintaan.
  • Kunnan ja hyvinvointialueen täytyy kuunnella asukkaiden mielipiteitä ja tiedottaa toiminnastaan.

 

Edellä mainituista asioista vastaaminen on Luumäen kunnan uuden hallintosäännön valmistelussa suunniteltu sivistystoimen tehtäväksi. 

Sivistystoimi valmisteli talven 2022-2023 aikana Savitaipaleen kunnan kanssa yhteistyösopimuksen hyvinvointiasiantuntijan 50 % ostopalvelusta.  Sopimus astui voimaan 1.3.2023 ja on ensi vaiheessa voimassa määräajan vuoden 2023 loppuun. Kuntaan muodostettiin sivistystoimen-johtajan alaisuuteen hyvinvointi- eli hyte-tiimi, joka valmistelee ja toteuttaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimenpiteet kunnassa. Tiimiin kuuluvat sivistystoimenjohtaja, hyvinvointiasiantuntija, hyvinvointisuun-nittelija ja hyvinvointiohjaaja.

 

Tiimin osalta kunnan talousarvioon ovat jo aiemmin sisältyneet sivistys-toimenjohtajan, hyvinvointisuunnittelijan (päiväkodinjohtajan tehtävästä virkavapaalla) ja hyvinvointiohjaajan (ent. liikunnanohjaaja) tehtäväkoh-taiset palkkakustannukset. Hyvinvointiasiantuntijan työajaksi on määritelty 50 % täydestä viikkotyöajasta, joten kunnan sijoitus uuteen hyvinvointia ja terveyttä edis-tävään toimintaan on kustannustehokas. Tiimityönä toteu-tettuna edellytykset saavuttaa hyviä tuloksia ovat olemassa.

 

Tiimissä vastuut ovat jakautuneet seuraavasti:

Sivistystoimenjohtaja

-                                          vastaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimenpiteistä kunnassa

-                                          johtaa, ohjaa ja valvoo hyte-tiimin työtä

-                                          koordinoi yhteistyötä kunnan ja hyvinvointialueen välillä

-                                          koordinoi yhteistyötä yhteistyöryhmien (esim. Länsi-Saimaan kuntien sivistystoimien ytr) kanssa

-                                          koordinoi yhteistyötä kolmannen sektorin toimijoiden kanssa

-                                          vastaa hyvinvoinnin ja terveyden toimialan taloudesta kunnan talousarvion raamissa

Hyvinvointiasiantuntija

-                                          hyvinvointialueen kanssa tehtävän yhteistyön yhteensovittamiseen liittyvät asiat

-                                          hyvinvointia ja terveyttä edistävien toimenpiteiden valmistelu ja seuranta

-                                          kunnan hyvinvointikertomuksen valmistelu ja seuranta

-                                          kunnan henkilökunnan työhyvinvoinnin edistäminen

Hyvinvointisuunnittelija

-                                          lasten ja nuorten hyvinvointityöryhmän eli Lyhdyn pj

-                                          kunnan työhyvinvointityöryhmän pj

-                                          liikenneturvallisuustyöryhmä

-                                          maakunnalliset työryhmät (7 kpl)

-                                          lasten kulttuurin Metku-yhteistyöverkosto

-                                          maahanmuuttajien kotoutumistoiminnasta vastaaminen kunnan tasolla, yhteistyö maahanmuuttoviranomaisten ja maahanmuutosta maakunnassa vastaavan Lappeenrannan maahanmuuttopalvelujen kanssa

Hyvinvointiohjaaja

-                                          liikunnanohjausta varhaiskasvatuksessa, kouluilla, iltapäivätoiminnan harrastuskerhoissa sekä erilaisissa avoimissa kuntalaisryhmissä

-                                          kunnan tyhy-liikuntaryhmä

-                                          vanhus- ja vammaisneuvoston sihteerinä ja valmistelijana toimiminen

-                                          vastaa kunnan liikuntatiloista, niiden varauksista ja laskutuksesta

-                                          yhteistyö liikuntaan liittyvissä asioissa kolmannen sektorin toimijoihin

-                                          maakunnalliset työryhmät (mm. EKLU ja Ikäverkosto)

 

Liikunnanohjaajan tehtävänimike muutettiin 1.4.2023 alkaen hyvinvointioh-jaajaksi. Taavetin päiväkodin johtaja nimettiin määräaikaisesti vuoden 2023 loppuun hyvinvointisuunnittelijaksi.

 

Em. lisäksi sivistystoimenjohtajan tehtäväksi on määrätty SampoLaB Osaajaverstas -hankkeen ohjausvastuu kunnan osalta. Hankkeeseen on palkattu koulutus- ja työllisyyskoordinaattori, joka toimii koulutusosion osalta 50 % työajalla Sammon sekä LAB:n kanssa tehtävässä yhteistyössä sivistystoimenjohtajan alaisuudessa. Hanke on alkanut 1.3.2023 ja jatkuu helmikuun 2025 loppuun.

 

Muut hallintosääntöön sisältyvät sivistystoimenjohtajan vastuutehtävät varhaiskasvatuksen, perusopetuksen, lukion, liikunnan ja vapaa-ajan sekä kulttuurin osalta jäävät ennalleen.

 

Hyvinvointialueen tulevien vuosien taloudellisten haasteiden näkökulmasta kunnan oma edunvalvonta on ensiarvoisen tärkeää. Hyvinvoinnin ja tervey-den toimialaan panostaminen on tehtävä ajoissa palveluiden turvaamiseksi monipuolisen paikallisen työn ja hyvinvointialueen yhteistyöhön osallistumi-sen ja aktiivisen vaikuttamisen kautta.

 

Esittelijä Kunnanjohtaja Alaheikka Risto

 

Ehdotus Kunnanhallitus myöntää sivistystoimenjohtaja Kai Könöselle maksettavaksi 300 euron erillisen palkanlisän määräaikaisena siltä ajalta, jolla hyvinvointiasiantuntijan tehtävää vuoden 2023 talousarvioon varatun kokoaikaisen tehtävän sijaan hoidetaan Savitaipaleen kunnalta ostettavalla 50 %:n työaikapanoksella. Määräaikainen erillislisä astuu voimaan takautuvasti 1.3.2023 alkaen.

 

 -----

 

 Ennen asian käsittelyä Annukka Kimmo, Tarja Kyllönen ja Kaisa Kausto-Uski ilmoittivat esteellisyydestä (Hallintolaki 28.1 § 7-kohta) ja poistuivat asian käsittelyn ajaksi.

 

 Pöytäkirjanpitäjänä § 91 ajan toimi kunnanjohtaja Risto Alaheikka.

 

Päätös Kunnanhallituksessa käydyssä keskustelussa todettiin, että Luumäen kunnassa maksetut johtoryhmän palkat ovat mediaanin yläpäässä.

 

 Tässä vaiheessa kunnanhallitus ei myönnä sivistystoimenjohtajalle 300 euron erillistä palkanlisää.

 

 Kunnanhallitus on valmis palaamaan erillislisän maksamiseen uudestaan, kun hyvinvointitiimin toiminnan tuloksista on saatu enemmän näyttöä.

 

 

 Annukka Kimmo, Tarja Kyllönen ja Kaisa Kausto-Uski palasivat jatkamaan kokousta.

 

 

 

   

 

 

 

 

Khall 25.09.2023 § 151  

146/01.02.00/2023  

 

Valmistelija Kunnanjohtaja Risto Alaheikka

 puh. 050 070 0249

 etunimi.sukunimi@luumaki.fi

 

Hyvinvointialueet aloittivat toimintansa 1.1.2023 lukien. Hyvinvointialueet vastaavat sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen palveluista omalla alueellaan. Uudistuksesta huolimatta kuntiin on jäänyt runsaasti toimintoja, jotka edistävät kuntalaisten hyvinvointia ja terveyttä. Näitä ovat muun muassa lasten ja nuorten palvelut, liikuntatoimi, vanhusten ja vammaisten osallisuuteen liittyvät toiminnot sekä maahanmuuttotyö. Kunnissa tulee olla myös pysyviä tahoja, jotka vastaavat yhteistyöstä hyvinvointialueiden ja muiden toimijoiden kanssa. 

 

Uudistukseen liittyen Luumäellä on vuoden 2023 aikana tehty toimenpiteitä hyvinvointiin ja terveyteen liittyvien toimintojen rationalisoimisessa. Kuntaan muodostettiin alkuvuodesta hyvinvointi- eli hyte-tiimi, joka valmis-telee ja toteuttaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimenpiteet kunnissa. Tiimi toimii sivistystoimenjohtajan alaisuudessa ja siihen kuuluvat sivistystoimenjohtajan lisäksi hyvinvointiasiantuntija, hyvinvoint-isuunnittelija ja hyvinvointiohjaaja. Hyvinvointiasiantuntijan tehtävä on uusi ja hänen työpanoksensa on ostettu 1.3.2023 lukien palvelusopimuksella Savitaipaleen kunnalta. Hyvinvointiasiantuntija on osa-aikainen (50 %) ja palvelusopimus on tällä erää voimassa 31.12.2023 saakka. Vuoden 2023 talousarviossa oli määrärahavaraus kokoaikaiseen hyvinvointiasiantuntijan tehtävään. Asian valmistelun yhteydessä päädyttiin kuitenkin siihen, että hyte-tiimiä vahvennetaan tällä erää osa-aikaisella asiantuntijalla.

 

Luumäen kunnan hallintosääntöä ollaan niin ikään päivittämässä muuttunutta tilannetta vastaavaksi.

 

Kunnanhallituksen sivistystoimenjohtajan palkkaa koskeva päätös ja siihen tehty oikaisuvaatimus

 

Kunnanjohtaja esitti sivistystoimenjohtajalle 300,00 euron palkanlisää siltä ajalta, kun hyvinvointiasiantuntijan tehtävää hoidetaan kokoaikaisen tehtävän sijaan osa-aikaisella panoksella. Kunnanhallitus päätti kokouk-sessaan 5.6.2023 § 91, ettei sivistystoimenjohtajan palkkaa tässä vaihees-sa tarkisteta. Kunnanhallitus totesi, että asiaan voidaan palata, kun hyvin-vointitiimin tuloksista on saatu enemmän näyttöä.

 

Sivistystoimenjohtaja Kai Könönen on tehnyt päätöksestä oikaisu-vaatimuksen. Oikaisuvaatimus liitteineen on kunnanhallituksen esityslistan liitteenä.

 

Sivistystoimenjohtaja on vaatinut päätökseen oikaisua katsoen, että päätöksen perustelut ovat puutteellisia ja osin virheellisiä.

 

Oikaisuvaatimuksessaan sivistystoimenjohtaja on katsonut, että kyse ei ole palkan korottamisesta, vaan erilliskorvauksen myöntämisestä tehtävän vaativuuden ja työsuoritteiden lisääntymisen vuoksi. Erilliskorvauksen myöntäminen on ollut myös kunnan yleinen käytäntö. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen liittyvät toiminnot ovat oikaisuvaatimuksen mukaan olleet jo pitkään sivistystoimella, mutta asiaa ei ole kestävällä tavalla ratkaistu.  

 

Oikaisuvaatimuksen mukaan johtoryhmän palkkojen vertaaminen ei ole perusteltua, koska nyt on kyse vain sivistystoimelle/sivistystoimenjohtajalle siirtyneistä tehtävistä.

 

Käsitettä mediaani on käytetty oikaisuvaatimuksen mukaan virheellisesti. Vaikka kunnan johtoryhmän palkat olisivat vastaavien tehtävien keskiarvon yläpuolella, ei se voi olla peruste olla korvaamatta vastuiden kasvamista ja lisätyötä. Oikaisuvaatimuksen mukaan palkantarkistuksen sitominen hyte-tiimin tuloksiin ei ole oikeutettua, koska korvauksen tulee perustua kasvaneisiin vastuisiin ja tehtävän vaativuuteen. Vastaavia lisätehtävä-palkkioita ei ole aikaisemminkaan sidottu jälkikäteen tehtävään arviointiin.

 

 

Sivistystoimenjohtajan palkkarakenne ja tehtävissä tapahtuneet muutokset

 

Sivistystoimenjohtajan palkka määräytyy Kunnallisen yleisen virka- ja työehtosopimuksen mukaan. Kyseessä on palkkahinnoittelun ulkopuolinen tehtävä, mikä tarkoittaa sitä, että KVTES:ssa ei ole määritelty viran tehtäväkohtaisen palkan alarajaa. 

 

Kyseessä ei ole kuitenkaan KVTES:n II luvun 17 §:n mukainen työnantajan edustajan palkka eli sopimuspalkka. Sopimuspalkkaa Luumäellä on maksettu vain kunnanjohtajalle.

 

Sivistystoimenjohtajan varsinainen palkkaa kostuu tehtäväkohtaisesta palkasta ja työkokemuslisästä.

 

Tehtäväkohtainen palkka määritellään KVTES:ssa todettujen vaativuus-kriteerien perusteella. Näitä ovat työn edellyttämä osaaminen (tiedot, taidot, harkinta), työn vaikutukset ja vastuu (laajuus, pysyvyys, johtaminen ja vaikutukset toimintaedellytyksiin) sekä työn edellyttämät yhteistyötaidot (vuorovaikutus, ihmissuhdevaatimukset) sekä työskentelyolosuhteet. KVTES:n mukaan tehtäväkohtaista palkkaa tulee tarkistaa, mikäli se ei vastaa muuttunutta tilannetta.    

 

Työkokemuslisä määräytyy palveluvuosien mukaan.

 

Erillispalkkioiden maksaminen ei ole ollut kunnan yleinen käytäntö. Luumäellä erilliskorvausta on maksettu yksittäisissä tilanteissa ja lähinnä silloin, kun viranhaltija/työntekijä on hoitanut toisen henkilön tehtäviä omien tehtäviensä ohella. Nyt ei ole kyse tällaisesta tilanteesta. Päinvastoin hyvinvointitiimin resurssointia on vahvistettu hyvinvointiasiantuntijan 50 %:lla työpanoksella. 

 

Tehtäväjärjestelyt ja tehtävien mahdollinen lisääntyminen eivät merkitse sitä, että tehtäväkohtaista palkkaa automaattisesti tarkistetaan. Kyse on aina kokonaisarvioinnista KVTES:n vaativuuskriteerien perusteella. Oikaisuvaatimuksessa on vedottu tehtävän vaativuuden ja työsuoritteiden lisääntymiseen sekä siihen, että tehtävät ovat olleet sivistystoimella pitkään. Mikäli kokonaisuuteen liittyvää työn vaativuuden arviointia ei ole päivitetty, se on tarkoituksenmukaista tehdä siinä vaiheessa, kun hyvinvointitiimin järjestelyt lopullisesti selviävät. Tässä yhteydessä voidaan ottaa kantaa myös siihen, millä palkkatekijällä (erilliskorvaus/tk-palkan korottaminen) työn vaativuuden lisääntyminen huomioidaan, mikäli tämä todetaan perustelluksi.  

 

Työn vaativuuden arvioinnilla tarkoitetaan sitä, että tehtäväkohtaiset palkat asetetaan oikeudenmukaiseen suhteeseen toisiinsa nähden ottaen huomioon KVTES:ssa määritellyt vaativuuskriteerit. Kunnallinen työmark-kinalaitos on tähdentänyt, että työn vaativuuden arvioinnissa tulee asianmukaisella tavalla ottaa huomioon myös johtavien viranhaltijoiden asema. Kunta- ja hyvinvointialalla on vireillä laaja-alainen ja useita vuosia kestävä palkkausjärjestelmien kehittämisohjelma, joka sisältää myös paikallisesti kohdennettavia eriä. Johtavien viranhaltijoiden tilanne voidaan ottaa tarkasteluun tässä yhteydessä KT:n suosituksen mukaisesti.  

 

Johtopäätös

 

Sivistystoimenjohtaja on vaatinut kunnanhallituksen päätökseen, 5.6.2023 § 91, oikaisua, koska päätös on hänen mukaansa perustunut puutteellisiin ja osin virheellisiin päätösperusteisiin.

 

Sivistystoimenjohtajan näkemyksen mukaan 300,00 euron erilliskor-vauksen maksamiselle on olemassa perusteet, koska työn vaativuus on tehtäväjärjestelyjen johdosta kasvanut ja työsuoritteet ovat lisääntyneet.

 

Oikaisuvaatimuksessa ei ole kuitenkaan tuotu esille sellaisia, uusia toiminnallisia seikkoja, mitkä eivät olisi jo olleet kunnanhallituksen tiedossa aikaisempaa päätöstä tehtäessä.

 

Tästä syystä kunnanhallitus katsoo, ettei asiassa ole syytä muuttaa 5.6.2023 tehtyä päätöstä § 91.

 

Asian perusteltuja on selvennetty edellä perusteluosassa oikaisu-vaatimuksen tekijän vaatimin tavoin. 

 

Esittelijä Kunnanjohtaja Alaheikka Risto

 

Ehdotus Kunnanhallitus päättää hylätä sivistystoimenjohtaja Kai Könösen oikaisuvaatimuksen.

 

 -----

 

 Ennen asian käsittelyä Kaisa Kausto-Uski ilmoitti esteellisyydestään ja poistui kokouksesta (Hallintolaki 28.1 § 7-kohta). Kunnanjohtaja Risto Alaheikka toimi pöytäkirjanpitäjänä tässä asiakohdassa.

 

Päätös Ehdotuksen mukaan.