Dynasty tietopalvelu Haku RSS Luumäen kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://dynastyjulkaisu.luumaki.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://dynastyjulkaisu.luumaki.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Tekninen lautakunta
Pöytäkirja 16.02.2023/Pykälä 7



 

Lausunto ELY-keskuksen esitykseen määrätyn tievalaistuksen siirtämisestä kunnalle

 

Tekla 16.02.2023 § 7  

49/08.00.00/2023  

 

Valmistelija Tekninen johtaja Erik Forstén

 puh. 040 844 5593

etunimi.sukunimi@luumaki.fi

 

Kaakkois-Suomen ELY-keskus on konsulttinsa johdolla lähestynyt Luu-mäen kuntaa sähköpostilla, jonka liitteissä on esitetty tievalaistuskohteita, joissa liikennemäärät ovat niin pieniä, että ELY-keskus ehdottaa valaistuk-sen siirtämistä kunnalle. Vastavuoroisesti sähköpostissa pyydetään Luumäen kuntaa esittämään vastaavien katuvalaistuskohteiden siirtoa ELY-keskukselle, mikäli siihen on riittävät perustelut. A-Insinöörit Oy:n Jere Aallon 15.11.2022 lähettämän sähköpostin liitteissä toivotaan Luumäen kunnan vastausta 16.12.2022 mennessä.

 

Tekninen osasto on pyytänyt yhteydenottoon lisätietoja ja anonut kunnan vastaukselle lisäaikaa kuluvan vuoden helmikuun loppuun asti. Niin ikään kunnalta kommentointiajalle pyydetty kohdekartoituksen katselmointipala-veri on pidetty 26.1.2023 asian lähtökohtien selkiyttämiseksi. Varsinainen maastokatselmus on mahdollista toteuttaa vasta kun lumipeite on sulanut. 26.1.2023 pidetyssä tapaamisessa on saatu taustatietoa ELY-keskuksen valaistusinfran ylläpidosta ja ehdotetun menettelyn eri vaihtoehdoista.

Niin ikään saatiin varmistus, ettei ehdotettujen valaistuksien siirtymisen ole ELY:n näkemyksen mukaan tapahduttava vielä vuoden 2023 aikana, kuten ensimmäisissä yhteydenotoissa oli linjattu.

 

ELY-keskukselta saadun tiedon mukaan Väylävirasto valmistelee parhail-laan uuden ohjeistuksen julkaisua, joka liittyy käsiteltävään asiaan  - esimerkiksi millaisissa tilanteissa valtion tievalaistusta puretaan pois.

Tällä hetkellä tievalaistuksen rakentamiskynnyksenä ohjeistetaan 3 000 ajoneuvon vuorokausirajan ylitys. Uuden ohjeistuksen voimaantulo olisi suotavaa odottaa, jotta varmistutaan Luumäen kunnan osalla yhdenmukai-sesta menettelystä tulevien kuntatarkastelujen suhteen. Tämä olisi perus-teltua siksikin, ettei Etelä-Karjalan alueella ole vielä käynnistynyt tarkaste-lua muiden kuntien alueella.

 

Ajoneuvomäärään perustuva tarkastelu valaistuksen tarpeellisuudesta ei ole ehkä harvaan asutuilla alueilla aina oikeudenmukainen. Suuremmilla kaupunkialueilla voi hyvin olettaa tarkastelurajan ylittyvän valtion tieosuuk-silla helpostikin pelkästään yksityisautoiluun painottuvasta kunnan sisäi-sestä työmatkaliikenteestä. Kuitenkin yhteiskunnan resurssien tarkoituk-senmukaisen kohdentamisen kannalta olisi eduksi saada suurempaa painoarvoa alueiden väliseen liikenteeseen, turvallisuuteen ja erityisesti teollisuuden materiaalivirtojen sujuvuuden ja luotettavuuden tukemiseen. Näin ollen Luumäen kunnan alueen valaistuksentarpeen arvioinnissa on hyvä tuoda tarkasteluun pelkkää ajoneuvomäärää laaja-alaisempi kokonaisuus.

 

Jotta valaistuksen tarvetta pystyttäisiin luotettavasti arvioimaan, tulee liikennemääräarvion olla liitemateriaalin tarkkuutta paremmin kohdennettua ennen lopullisien päätöksien harkintaa. Esimerkiksi Itsenäisyydentien liikennemäärä välillä Suoanttilantie - Rantsilanmäki jää nyt toimitetuissa aineistoissa pimentoon. Lisäksi liikennemäärät ovat ajanjaksolta, milloin koronapandemian vaikutukset heijastelivat liikennemääriin koko valta-kunnan tasolla.

 

Luumäen kunnan näkemyksen mukaan olisi myös suotavaa, että ELY-keskus täydentäisi arviotaan valaistustarpeesta organisaationsa sisäisellä arvioinnilla hyödyntäen Elinkeinot, Yrittäjyys ja Työ -osa-alueensa ammatti-taitoista näkemystä kokonaisuudessa. Vähintäänkin Ansari-yhtymän kasvihuoneiden merkittävä liikennöinti kunnan alueen ulkopuolelle käyttää reittiä joka ehdotuksessa on asetettu kunnalle siirrettäväksi - siis valtion taholta purkuun ohjelmoitavaksi.

 

Suoanttilantien osalta voidaan pikaisellakin tarkastelulla tunnistaa olemas-sa olevan valaistuksen säilyttämistä tukevia tekijöitä. Verrattain lyhyehkölle tieosuudelle sijoittuu sekä rautatien kaksoisraideosuuden että valtatie 6:n nelikaistaosuuden ylittävät siltarakenteet. Lisäksi tien varteen sijoittuu koko Jurvalan taajama-aluetta ja itäistä Luumäen kuntaa palvelevat kouluraken-nukset ja päiväkoti. Tieosuuden alkupäässä on liikennöintiä Maaseudun palvelupisteelle, kirjastoon, nuorisotilaan, ruokakauppaan, kierrätyspis-teelle, kerhotiloille sekä terveys- ja hyvinvointipalvelujen toimipisteelle. Kaiken mainitun lisäksi tien varteen sijoittuu raide- ja maantieliikenteen solmupistetoiminnan mahdollistava logistiikkakeskus.

 

Itsenäisyydentien merkitys maakunnallisesti arvokkaana kulttuurihistorialli-sena kohteena tulee myös tunnistaa tärkeydessään. Myös ELY-keskus on sijoittanut väylälle erityistä painoarvoa. Lukuisat viralliset valtatienvarsi-opasteet ohjaavat liikennettä kyseiselle tieosuudelle. Muusta valtion panostuksesta mainittakoon esimerkiksi Itsenäisyydentien varressa olevan muistomerkin saavutettavuuden parantaminen tienrakennustoimenpiteillä.

 

Liikenneturvallisuuden näkökulmasta on ilmiselvää, että valaistu tieosuus on turvallisempi kuin pimeä. Kuitenkin erityisenä nostona liikenneturvalli-suuteen olisi tarkasteltava paremmin eläimien liikkumisen muutokset kyseisillä tieosuuksilla. TaaLa-hankkeen myötä toteutuneet suurriista-aidat vaikuttivat poikkeuksellisesti hirvi- ja peuraeläinten liikkumiseen alueella.

 

Esittelijä Tekninen johtaja Forstén Erik

 

Ehdotus Yllä mainittujen näkökulmien johdosta Luumäen tekninen lautakunta toteaa, että valtion tieverkon valaistuksen purkamista tai sen siirtoa kunnalle tulisi vielä nykyistä tarkemmin arvioida. Luumäen kunta pitää jokaista valaistua tieosuutta tärkeänä valaistuskohteena, mutta vuosille 2024 ja 2025 laadittujen taloussuunnitelmien perusteella Luumäen kunnalla ei ole taloudellista kantokykyä valtion nykyisten vastuiden vastaanottamiseen.

Luumäen kunta on kuitenkin tietoinen siitä, että joitain muutoksia on nykyiseen tilanteeseen perusteltua suunnitella ja on siten halukas selvittämään erilaisten yhteistyöhankkeiden mahdollisuutta tulevina vuosina. Tekninen lautakunta haluaa painottaa, että valtiolle mahdollisesti syntyvät hyödyt pitää jo ensihetkistä lähtien mieltää vt26 ja vt6 väylien Luumäen alueelle sijoittuvien osuuksien valaistusinvestointien tueksi.

 

Päätös Ehdotuksen mukaan.